voeding, vitamines

Vandaag mijn tweede blog over voeding. Voor deze blog heb ik gekozen voor Vitamines in de zwangerschap. Een bekende vitamine die belangrijk is in en voor de zwangerschap, en die de meeste van jullie wel zullen kennen is ‘ Foliumzuur’, ook wel vitamine B11.

22 May, 2020

Wekelijkse blog

Beste aanstaande mama’s, Ik neem gemakshalve aan dat als je op mijn website komt, dat je zwanger bent of dat je een zwangerschapswens hebt!

Mocht je zwanger zijn, gefeliciteerd! Leuk dat je mijn website bezoekt. Zoals je op mijn site kunt zien, ben ik kort geleden gestart met Antje Machen Zwangerschapsadvies. Vandaag mijn tweede blog over voeding. Voor deze blog heb ik gekozen voor Vitamines in de zwangerschap.

Een bekende vitamine die belangrijk is in en voor de zwangerschap, en die de meeste van jullie wel zullen kennen is ‘ Foliumzuur’, ook wel vitamine B11.

Een zwangere vrouw kan de aanbevolen hoeveelheid foliumzuur niet geheel via de voeding binnenkrijgen. Daarom is het advies om elke dag een tablet van 0,4-0,5 milligram te slikken. Je begint daar al mee vanaf dat je zwanger wilt worden tot 10de week van je zwangerschap. Je lichaam heeft ongeveer 4 weken nodig om het extra foliumzuur op te nemen in het lichaam. Start daarom vanaf dat je zwanger wilt worden. Ben je al zwanger start dan zo snel mogelijk. Foliumzuur verkleint de kans op neurale-buisdefecten bij het kind. De neurale buis is bij een ongeboren baby het begin van het ruggenmerg en de hersenen. Wanneer er iets fout gaat bij de aanleg en ontwikkeling van de neurale buis, dan kunnen er in de zwangerschap afwijkingen aan het ruggenmerg of de hersenen ontstaan. Er is dan sprake van een open ruggetje, een open schedel, hazenlip of open gehemelte.

Natuurlijke bronnen van foliumzuur: bananen, sinaasappelen, peulvruchten, gist, melk en groene bladgroenten.

Vitamine A:

Tijdens de zwangerschap wordt aangeraden om uit te kijken met vitamine A. In grote hoeveelheden kan dit zorgen voor aangeboren afwijkingen. Echter, vitamine A is wel belangrijk voor je gezondheid. Vitamine A is van belang voor de normale groei, een gezonde huid, haar en nagels en een goede werking van de ogen en het afweersysteem. Een zwangere vrouw heeft ongeveer 2700 IU per dag nodig. vitamine A zit in verschillende groente- en fruitsoorten. Het advies is om geen leverproducten zoals paté te eten in de zwangerschap omdat hier een hoge dosis vitamine A in zit.


Omega 3- en omega 6-vetzuren

Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om voldoende onverzadigde vetten binnen te krijgen. Het advies is om tijdens je zwangerschap 1 keer per week vis te eten, bij voorkeur vette vis, zoals zalm. Er is overtuigend bewijs dat het eten van vis tijdens de zwangerschap belangrijk is voor de ontwikkeling van de hersenen en het netvlies van het kind.

Andere belangrijke vitamine:

Vitamine A in: alle gele, oranje en donkergroene groentes en fruitsoorten
Vitamine E in: levertraan en rauwe cacao
Vitamine B in: B6 vis, eieren en wild, B12 in vlees, vis
Vitamine D in: zon
Vitamine C: citrusvruchten, broccoli, tomaten, groene groenten.
IJzer: broccoli, groene kool, gedroogde vruchten, pompoen etc.

Algemeen advies: eet gezond en gevarieerd. Doe je dit dan heb je geen vitaminepreparaat nodig. Wil je dit toch gebruiken? Neem er dan één speciaal voor de zwangerschap, eventueel aangevuld met Omega-3, als je echt geen vis eet. Het Voedingscentrum geeft uitgebreide informatie over welke voeding wel en niet te eten tijdens de zwangerschap.

https://www.voedingscentrum.nl/nl/zwanger-en-kind/zwanger/wat-kan-ik-wel-en-niet-eten-tijdens-mijn-zwangerschap-.aspx

Daarnaast hebben ze ook een app ontwikkeld AppZwangerHap.

Bronnen:

https://deverloskundige.nl/zwanger-worden/subtekstpagina/14/foliumzuur/

https://www.nvog.nl/wp-content/uploads/2017/12/Meerlingzwangerschap-3.0-23-03-2011.pdf —> richtlijn tweelingzwangerschap

https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/foliumzuur.aspx

https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-a.aspx

https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/zwanger-en-baby/moet-een-zwangere-vrouw-foliumzuur-slikken.aspx

Praktische verloskunde, Marianne Prins, elfde herziende druk, Houten