de kraamtijd

Dan ben je bevallen, heb je eindelijk je baby in je armen, je leven kan niet mooier worden.

15 September, 2020

Dan ben je bevallen, heb je eindelijk je baby in je armen, je leven kan niet mooier worden.

Dan begint het avontuur dan pas echt, of het nu je eerste kindje is of een volgend kindje, een nieuwe baby veranderd het dagelijks leven. Je baby vraagt liefde en aandacht, Borstvoeding opstarten kost tijd en ander kinderen zoeken hun plek. Natuurlijk krijg je er ook veel voor terug. Koester de mooie momenten en geniet van elkaar. Wees lief voor jezelf, geef jezelf de kans te herstellen.

De eerste 10 dagen worden het kraambed genoemd, tijdens het kraambed heb je hulp van de kraamzorg en komt de verloskundige een paar keer langs. Laat je lekker verwennen, geef je baby alle aandacht en gun jezelf rust. Ook de aanwezigheid van je partner is in deze tijd belangrijk, ook voor hem veranderd er veel.

Daarna ben je nog 6 weken kraamvrouw, je lichaam hersteld van de zwangerschap je darmen komen weer op hun oude plek en je hormoonhuishouding veranderd. Tot ongeveer 4 weken kan je nog bloed verliezen dit word steeds een beetje minder en gaat van helder rood naar bruin/rozig. Het consultatiebureau houd de groei van je kindje in de gaten, hier kun je ook met vragen terecht. Je verloskundige mag je ook nog bellen met vragen tot 6 weken na de bevalling. Na 6 weken heb je nog een nacontrole met je verloskundige. Hier word de bevalling nabesproken en krijg je advies over evt. volgende zwangerschappen en anticonceptie.

Na een week of 10 ga je weer aan het werk, je lichaam heeft echter 9 maanden nodig om helemaal te herstellen van de zwangerschap en bevalling. Bij een keizersnede is dit zelf een jaar. het advies is dan ook om 9 maanden tot een jaar te wachten met een volgende zwangerschap.

In het eerste jaar kan je moe voelen, moeite hebben om je te concentreren en voel je soms somber. Dat is ook niet gek met alle veranderingen in je lichaam en een baby die ’s nachts wakker word.

Het helpt om te zorgen voor routine in je leven, maak een weekindeling, maar accepteer ook dat de planning niet altijd haalbaar is.

tijd voor jezelf creëren is ook belangrijk, ga een keer naar de stad met een vriendin of meld je aan voor een sport. Ook is het leuk om een activiteit met je baby te ondernemen, spreek af met vriendinnen en hun kinderen of meld je aan voor babyzwemmen of babymassage.

Merkt je dat je echt somber wordt, of angstig en dat deze gevoelens niet weg gaan zoek dan hulp. Je huisarts weet vaak de weg naar de juiste zorgverleners.

Liefdevolle groet,

Antje